De 17e eeuw is de bloeitijd van het Franse klassieke toneel. Drie namen springen uit de band: Corneille en Racine die tragedies schreven, en Molière die komedies bracht.

De tragedie
Het treurspel beantwoordt aan behoorlijk stricte regels. Onder andere van de drie eenheden: de eenheid van handeling (de plot concentreert zich op één enkel feit, of een enkele psychologische crisis); de eenheid van plaats (één enkele plaats, vandaar een sober en neutraal decor, vaak een kamer in een paleis); de eenheid van tijd (de handeling speelt zich af in één etmaal).

RacineOmwille van het respect voor die drie eenheden wordt er veel verteld: de actie gebeurt elders, tussen de actes of in de coulissen. De toeschouwer wordt ervan op de hoogte gebracht door de verhalen van de personages.

De tragedie respecteert ook de vormnorm van de welvoeglijkheid: een nobel taalgebruik, een gedragen stijl. Geen huiselijke of komische scènes, geen vulgair realisme, geen duel, geen gevechten of zelfmoorden.

De onderwerpen voor de stukken komen uit legendes, de geschiedenis, de Bijbel.

De helden zijn personages met een zekere stand, van adel.

De tragedie bestaat uit vijf akten en is geschreven in verzen.

De komedie of het blijspel

Het Franse blijspel van de 17e eeuw zoekt zijn inspiratie in de Italiaanse en Spaanse blijspelen. De toehoorders willen alleen maar amusement, een reeks verrassende plotwendingen die het publiek aan het lachen brengen.

Rond 1660 gaat men niet meer vluchten in fantasie en merkwaardige gebeurtenissen, maar zoekt men daarentegen het natuurlijke, het waarschijnlijke, de psychologische analyse.

En zo wordt Molière een vernieuwer van de blijspeltraditie: door zijn scherpe observatie van mens en maatschappij, door karakterstudie en beschrijving van de maatschappelijke zeden heft hij het blijspel op tot het niveau van de tragedie.


Creative Commons License
Op bovenstaand artikel is een Creative Commons Licentie ‘Naamsvermelding – Niet-Commercieel – Gelijk Delen 2.0’ van toepassing. Deze licentievorm maakt gratis gebruik in een onderwijscontext (non-profit) mogelijk.
Auteursrechten van dit artikel.


Publicités