Erik Satie |
Als pianist trad hij voornamelijk op voor café- en varietépubliek. Satie schreef muziek voor theater en ballet en componeerde daarnaast veel pianomuziek. Zijn composities worden getypeerd als origineel, humoristisch, vaak bizar, en minimalistisch. Satie werd een van de leiders van de Franse avant-garde. Pas op zijn 40e jaar begon hij de muziek echt serieus te nemen. In 1916 veroorzaakte de eerste uitvoering van zijn ballet Parade (voor orkest en typemachine) een schandaal. Daarmee was in één klap zijn reputatie als componist gevestigd. Satie stond bekend als een excentrieke man. Een illustratie hiervan is het feit dat hij zijn eigen kerk stichtte (waarvan hij overigens het enige lid was). Satie en Debussy waren goede vrienden. Debussy zou stukjes Satie in zijn werk hebben overgenomen. Satie was hiervan op de hoogte maar bleef er erg bescheiden onder, getuige onderstaande dialoog uit het boek van Victor-Emile Michelet: Les Compagnons de le Hiérophanie (1937): Tijdens een concert van Debussy zei iemand tegen Satie:- Hé! Dit is een zin van Debussy die erg op Satie lijkt! Waarop Satie antwoordde: – Ja, het is Satie, maar Debussy doet het veel beter dan ik! Andere bekende composities van Satie: Trois Gymnopédies (1888), piano Trois Gnossiennes (1890), piano Trois morceaux en forme de poire (1903), piano Le Fils des Étoiles (1894), ouverture voor het gelijknamige toneelstuk van Joséphin Péladan, piano (in 1919 door Maurice Ravel georchestreerd). Source: Classic fm.nl |